Vlucht vertraagd of bagage kwijt? Zo krijg je een vergoeding!

dsc052561Tijdens je vakantie kunnen er dingen voorvallen waarover je een klacht wilt indienen bij de reisorganisatie, maar ook tijdens de reis naar je bestemming toe kan er al van alles misgaan. Met name tijdens een vliegreis is de kans aanzienlijk dat er iets misgaat. In dit artikel lees je wat je kunt doen als je vlucht vertraagd is, of als je bagage is kwijtgeraakt.

Vlucht vertraagd

Een vertraagde vlucht kan ronduit vervelend zijn: je mist een aansluitende vlucht, komt te laat voor een afspraak, of kunt een dag korter vakantie vieren. Als je vlucht vertraging heeft, heb je dan ook vaak recht op verzorging en een vergoeding. Bij een vlucht van 1500 kilometer of korter heb je na 2 uur vertraging recht op verzorging, is je vlucht langer dan 1500 kilometer dan is dit pas na 3 uur. Als je vlucht langer is dan 3500 kilometer, dan moet je zelfs 4 uren wachten tot je recht hebt op verzorging. Deze verzorging bestaat uit eten en drinken, daarnaast heb je recht op twee gratis telefoongesprekken, faxberichten of e-mails. Als je door de vertraging een hotel nodig hebt, moet de luchtvaartmaatschappij hier ook voor zorgen.

Naast het recht op verzorging, heb je mogelijk ook recht op een vergoeding. Dit is het geval als je door de vertraging 3 uur of meer later dan gepland aankomt op je eindbestemming. De vergoedingen zijn afhankelijk van de afstand die je vliegt en bedragen tussen de 250 en 600 euro. Neem contact op met de luchtvaartmaatschappij om tot een oplossing te komen, de meeste luchtvaartmaatschappijen hebben hier standaard formulieren voor.

Bagage kwijt

Misschien ben je wel op tijd op je bestemming gekomen, maar als dan blijkt dat je bagage stuk, kwijt of te laat is, kan dat alsnog voor een vervelende situatie zorgen. Wanneer dit het geval is, moet je zo snel mogelijk het Property Irregularity Report (PIR-formulier) inleveren, hiermee kan de luchtvaartmaatschappij op zoek gaan naar je bagage of kun je aangeven welke beschadigingen er zijn. Vraag altijd om een kopie van het formulier. Naast het inleveren van het PIR-formulier moet je de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen, zo kun je een vergoeding krijgen per kilo bagage. Als je een reisverzekering hebt, kun je ook deze raadplegen om bijvoorbeeld waardevolle spullen te vervangen.

Reviews are closed.