Geen categorie

Waar houdt een voedingsschema rekening mee?

Een voedingsschema

Een voedingsschema is geschikt voor iedereen. Welke voedingsschema je neemt, hangt af van jou. Wil je weten waar een voedingsschema allemaal rekening mee houdt? Lees het is deze blog!

Je fysieke zelf

Allereerst houdt een voedingsschema rekening met je fysieke gesteldheid. Er wordt onder andere rekening gehouden met:

– Lengte

– Gewicht

– Lichaamsbouw

– Dagelijkse activiteitenniveau

Als je een voedingsschema neemt dan wordt er rekening gehouden met jou, omdat geen mens hetzelfde is. Ieder lichaam werkt anders en wat voor de een werkt, hoeft niet voor de ander te werken. Iemand die twee meter lang is heeft andere behoeftes dan iemand die anderhalve meter is. Ben je 120 kilo of ben je 80 kilo, hier wordt rekening mee gehouden. Ook wordt er rekening gehouden met je lichaamsbouw en je activiteitenniveau. Iemand die 5 dagen per week sport heeft meer energie nodig dan iemand die 2 keer per week sport. Daarbij is ook de lichaamsbouw belangrijk. Als je steviger bent gebouwd dan zul je meer voeding nodig hebben dan iemand die slank gebouwd is.

Doelstelling

Een voedingsschema houdt rekening met je doelstelling. Er zijn veel verschillende doelstellingen zoals afvallen, spiermassa aankomen, sixpack creëren, strakker lichaam of droogtrainen. Elk van deze doelstellingen heeft een ander voedingsschema nodig. Als je wilt afvallen dan moet je minder calorieën eten. Wil je spiermassa aankomen dan is het juist belangrijk dat je meer eiwitten eet. Voor droogtrainen is het juist weer belangrijk dat je zo min mogelijk vetten binnenkrijgt. Je doelstelling bepaald dus grotendeels hoe je voedingsschema eruit komt te zien. 

Combinatie met sporten

Je voedingsschema houdt er ook rekening mee of je sport, hoe vaak je sport en hoe intensief je sport. Iemand die heel intensief sport heeft meer voeding nodig dan iemand die recreatief sport. Daarnaast is de frequentie van sporten ook belangrijk. Sport je 4 keer per week dan zul je meer voeding nodig hebben dan iemand die één keer per week sport. Laat dit dus weten als je een voedingsschema laat samenstellen. Het brengt je dichter bij je doel.

Conclusie

Een voedingsschema houdt dus onder andere rekening met je fysieke gesteldheid, je doelstelling en of je sport of niet. Stel je zelf je voedingsschema samen dan is het verstandig om dit mee te nemen in je schema. Laat je een schema samenstellen dan is het verstandig om het op te noemen. Dit zorgt ervoor dat je zo goed mogelijk gebruik kunt maken van je schema.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *